Ola Gelin porträtt
Ola Gelin porträtt
Företagsnyheter

Amgen satsar på kommunikation

Ola Gelin axlar den nya rollen som ansvarig för extern kommunikation och digital utveckling på Amgen Sverige.

Han har bred erfarenhet av läkemedelsindustrin som både produktchef och försäljningsansvarig innan han kom till Amgen för fyra år sedan för en chefsroll på inflammationsområdet.

– Nu får jag chansen att lyfta blicken och tänka kommunikativt vad gäller hela vår verksamhet. Det känns väldigt roligt och utvecklande, säger han.



Ola Gelin har en apotekarexamen från Uppsala universitet och har arbetat inom en rad terapiområden på flera olika läkemedelsbolag. Det gäller bland annat inflammation och infektion, dermatologi, reumatologi och beroendeproblematik.
Nu blir han ansvarig för Amgen Sveriges externa kommunikation och den digitala utvecklingen inom bolaget. Den nya tjänsten innebär också ansvar för ESG-arbetet, Environmental, social and governance, det som tidigare benämndes CSR, Corporate Social Responsibilty.

– I alla de här delarna kommer jag att arbeta nära ledningsgruppen och HR, säger Ola Gelin. ESG-engagemanget är extremt viktigt, inte minst för att attrahera nya talanger. Yngre människor kräver många gånger att det ska finnas ett genuint samhällsengagemang på det företag där de kan tänka sig att arbeta.

Amgen har just nu ett starkt engagemang i ett partnerskap med Fryshuset, organisationen som sedan 1984 arbetar med visionen att ”göra det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen”. Inom ramen för partnerskapet genomför Fryshuset utbildande aktiviteter för samtliga Amgen-anställda med ett uttalat fokus på mångfald, inkludering och öppenhet. Dessutom har Amgen engagerat sig i ett fadderprogram där tio Amgen-medarbetare ställer upp som faddrar för elever i en åttondeklass på Fryshusets Grundskola Järva som ligger i ett så kallat utsatt område.

– Vi är övertygade om att individuella olikheter är en tillgång som leder till en tryggare arbetsplats och som på sikt även genererar bättre vetenskap, säger Ola Gelin. Vårt projekt med Fryshuset sträcker sig över ett år, men kan få en fortsättning.

När det gäller den digitala utvecklingen leder han ett team som utvecklar samtliga moderna kommunikationskanaler.

– Vi ska kunna möta våra kunder och andra intressenter var de än befinner sig, säger Ola Gelin. Men det ständiga förändringsarbetet tar tid, och det får man ha respekt för.